Posljednje u dinamičnom nizu kulturno-umjetničkih događanja u organizaciji udruge Šikuti Machine u sklopu projekta Nevidljiva Savičenta — prevođenje tradicije u suvremenu kulturu, održat će se ovu subotu, 26. rujna, u Svetvinčentu u formi participativne izložbe u Gradskoj loži i po mjestu.
Nešto više od godinu dana istraživački tim predvođen Andijem Bančićem prikupio je, obradio i digitalizirao više od 300 fotografija iz obiteljskih albuma mještana Općine Svetvinčenat koje su sada dostupne za pretraživanje na stranici www.savicenta.photos, ali i u monografiji “Ogledalo s memorijom” urednika Tihomira Milovca, u kojoj su još i tekstovi Danijele Doblanović i Ivone Orlić. Kustos izložbe Tihomir Milovac zamislio je postavljanje izložbe kao aktivni proces u suradnji s mještanima. Fotografije će biti postavljene na mjesta na kojima su nastale. Biti će to podsjećanje na događaje koji su na njima zabilježeni ili pak povod prisjećanja na ljude i običaje koji su činili neslužbenu povijest Svetvinčenta. U nastanak ove jedinstvene izložbe mogu se priključiti svi zainteresirani, u subotu u Gradskoj loži s početkom u 10 sati, stoga ovim putem upućujemo poseban poziv:
“Dragi Savičentini,
Ovu subotu 26.9. u loži u 10 sati započet ćemo s postavljanjem izložbe fotografija iz obiteljskih albuma koje ste nam vi dali kako bi stvorili zajednički fotoarhiv o Savičenti, njenim ljudima i običajima. Događaje i doživljaje koji su do sada bili po albumima, sada ćemo vidjeti na mjestima gdje su fotografirani. Zato vas sve pozivamo da nam se pridružite u evociranju uspomena i sudjelujete u zajedničkoj akciji postavljanja ove jedinstvene izložbe. Postavite fotografiju na mjesto gdje je snimljena, prepoznajte ljude koji su na njoj, prisjetite se rođaka, prijatelja, susjeda i događaja koji su dio zajedničke povijesti Savičente, ili samo pogledajte kakve smo sve fotografije prikupili.
Ovim putem vas pozivamo da nas počastite svojim dolaskom i možda povedete još nekoga sa sobom. Vaše iskustvo pomoći će oživljavanju mnogih zaustavljenih trenutaka. Arhiv fotografija koje smo prikupljali više od godinu dana dostupan je i u digitalnom formatu na www.savicenta.photos, a i dalje je otvoren za prikupljanje novih fotografija.
Šikuti Machinae”
Šikuti Machine je kulturno-umjetničko društvo s područja općine Svetvinčenat. Iako su najpoznatiji po brojnim performansima (Fitness, Manjadura, Teza), bave se i umjetničkim instalacijama, filmom i videom (Cuki, Prašćina, Teza), fotografijom, pisanjem, organiziranjem izložbi (Galerija Štala, Šikuti), koncerata (Grillpeace United) i gastronomsko-kulturnih događanja. Inspirirani svakodnevicom, životom zajednice, prirodom i kulturom istarskog sela, posebice agrarnim poslovima kojima se većina članova bavi. Šikuti su suprotnost očekivanju da u manjim sredinama nedostaje kulturnog potencijala. Skupina je u svojih gotovo 20 godina djelovanja organizirala pedesetak izložbi, među kojima i izložbu grafika Vasilija Kandinskog u Galeriji Štala, a njihov festival Grillpeace United ugostio je četrdesetak rock sastava iz Hrvatske, Slovenije i Italije. U sklopu projekta Nevidljiva Savičenta, Šikuti Machine doprinose raznolikosti kulturnog programa suvremenim umjetničkim sadržajima; izložbama, susretima i razgovorima s umjetnicima, aktivnostima čitanja u kojima djeca odraslima čitaju odabrana djela iz književnosti, te prikupljaju i obrađuju fotografsku građu za digitalni arhiv fotografija iz privatnih albuma građana Općine Svetvinčenat, uz prateću izložbu i monografiju.
Tihomir Milovac, povjesničar umjetnosti i etnolog (muzejski savjetnik te voditelj Eksperimentalno-istraživačkog odjela u MSU, Zagreb). Kao kustos i kritičar priredio je brojne izložbe i druge likovne projekte u Hrvatskoj i inozemstvu, najčešće se baveći novim, suvremenim fenomenima vizualnih umjetnosti, posebice novim medijima, kao što su izložbe video umjetnika Dalibora Martinisa (1995; 2004.), Sanje Iveković (1998; 2002.), zatim značajne retrospektive Ivana Ladislava Galete (2010.) te Mladena Stilinovića (2014.). Ravnopravno proučava fenomene povijesnih avangardi pa ovdje izdvajamo izložbu Kazimira Maleviča (1989.), Ukrajinska avangarda 1910-1930. (1990.) kao i retrospektivni prikaz zagrebačke neoavangardističke grupe EXAT51 (2018.). Priredio je i niz problemskih međunarodno prihvaćenih izložbi kao što su Budućnost je sada — ukrajinska umjetnost devedesetih (1999), Neprilagođeni — konceptualističke strategije u hrvatskoj suvremenoj umjetnosti (2002.), INSERT- retrospektiva hrvatske video umjetnosti (2005.), The Baltic Times — suvremena umjetnost Litve, Latvije i Estonije (2005.), Par lijevih cipela — provjera stvarnosti u istočnoj Europi (2009), Rez/ Cut — primjeri kolaža u srednjoj Europi (2018.).
Andi Bančić rođen je 1968. u Puli. Diplomirao na Pedagoškom fakultetu u Rijeci na likovnom smjeru, u klasi prof. Ksenije Mogin. 1992. godine prof. Josip Diminić ga poziva da sudjeluje u radu Međunarodne studentske kiparske škole Montraker u Vrsaru gdje je realizirao javnu skulpturu. Radi u Pučkom otvorenom učilištu Poreč kao Referent za likovnu djelatnost. Član je KUD-a Šikuti Machine. Od 2000. godine se amaterski bavi fotografijom, radovi su mu objavljivani u fotografskim časopisima ali i tjednicima te dnevnim novinama. Izlagao je na nekoliko samostalnih izložbi.